sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Zen ja tokoilun taito

Pitänee luoda tälle kirjoitukselle ihan oma tunnisteensa: treeni-pälinää. Ei sitä tiedä, jos joskus muulloinkin on liikaa aikaa pohtia asioita ja tulee tarve raapustella/naputella niitä mietelmiä ihan lauseiksi asti.

Lueskelin vanhaa Canis-lehteä, jossa oli juttua treenien suunnittelemisesta. Minähän olen päässyt jo siihen asti, että 99%:sesti treenit on etukäteen suunniteltu. Harmi, että niiden toteutus on vain jotain 50%:n luokkaa, kun aina tulee mieleen jotain muutakin mitä vielä voisi tehdä ja toistojenkin kanssa käyn joskus ahneeksi. Tottakai suunnitelman täytyy joustaa, mutta olisi kiva, että se alkuperäinen idea treeneistä näkyisi jotenkin siinä tekemisessäkin.

Pitää nyt alkaa suunnitella treenejä hiukan syvällisemmin ja todellakin miettiä se konkreettinen tavoite jokaiselle harjoitukselle. Koiran palkitsemisessa tarvitaan paljon enemmän yllätyksellisyyttä. Olen yrittänyt miettiä eri tapoja ja hetkiä palkata, mutta niissäkin olen taas juurtunut samoihin kuvioihin. Myös vihjeet tuleviin liikkeisiin pitää ottaa taas käyttöön, mistä varmasti on hyötyä esim. kaukoissa.

Aikaisemminkin olen aina silloin tällöin muistanut pitää treeneissä taukoa, mutta tästä lähtien tulen kirjaamaan ne ihan treenisuunnitelmaan ylös. Toivottavasti oikein ajoitetut paussit auttavat pitämään vireen yllä.


Canis-lehdessä on kyllä monesti ollut mielenkiintoisia juttuja. Pitäisköhän se tilata, niin voisi kokea jatkossakin tällaisia valaistumisen hetkiä...? :D Palveluskoiralehti pitäisi tilata myös, saisi katsella sitä kevään koekalenteria jo...! Ehkä sitten, kunhan nää muuttohommat saa alta pois...

8 kommenttia:

  1. Muakin kiinnostais Caniksen tilaaminen. Ehkä pitäis ensin selailla vanhoja Caniksia enemmän ja harkita, onko se tilaamisen väärti. Myös zen kiinnostaa kovasti. :P Vinkkaappa, jos sen/sitä jostain löyvät, niin määki käyn nappaamassa muutaman kauhallisen. :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää oon tykännyt, että siinä on mielenkiintoisia juttuja nimenomaan koulutukseen liittyen :) Vähän vastapainoa ihan taviskoiramme-lehdelle ja vastaaville. Oon ajatellut asiaa jo pitempään, mutta nyt taas tuli ajankohtaiseksi, kun muuton alta pistin lehtiä kierrätykseen :)

      Tuo kyseinen Canis mulla on vielä tallella, jos haluat sen luettavaksi...? :)

      Poista
  2. Mulla on paljon enemmän petrattavaa tuon treenisuunnittelun kanssa kuin sulla, yleensä kun teen ihan jotain muuta kuin mitä olin suunnitellut, ja silloin harvoin kun etenen suunnitelman mukaan, niin tuun myös toistojen suhteen ahneeksi tai teen vielä jotain "pientä extraa" vaikka ihan hyvin treenit olisi voinut jo lopettaa edelliseen juttuun. :D

    Canis on kyllä hyvä lehti, itse ostan aina irtonumerot siitä (tilaamalla tulisi kai halvemmaksi, mutta mulle tulee jo niin paljon lehtiä, etten voi sallia itseäni tilaamaan sitä :D).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, monestikin menee juuri tuohon toistojen jankkaamiseen, vaikka mulla on aina tavoitteena käyttää kaikki treeniaika hyväksi ja pitää treenit suht lyhyinä ja motivoivina :P Ehkä tässä vielä oppii suunnitelmallisemmaksi... Joskus...

      Poista
  3. Juu, voisin lainata Canista. :)

    VastaaPoista
  4. Tuo Canis on kyllä hyvä lehti, mulle se on tullut pari vuotta (?). Hyviä juttuja pullollaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on muutamia irtonumeroita, joista oon tykännyt. Jotenkin virkistävän erilainen koiralehti :) Ei mitään rotuesittelyhömppää ja näyttelyitä, vaan mielenkiintoisia pointteja treenaamiseen.

      Poista